Každý šofér sa z času na čas zamyslí nad spotrebou svojho auta. Niektorí vodiči spotrebu riešia častejšie, iní zas menej. Zvýšená hodnota spotreby môže signalizovať problém, preto je dôležité sledovať, koľko vaše auto pohonných hmôt spotrebuje. Príčiny zvýšenej spotreby paliva môžu byť rôzne. Ak máte dlhodobo tú istú spotrebu a zistíte, že si vaše auto zrazu pýta viac, pravdepodobne niečo nebude v poriadku. Problém so spotrebou môže nastať aj pri kúpe jazdeného auta, ktoré má od začiatku vyššiu spotrebu, ako by sa na auto takého výkonu, veľkosti a spôsobu užívania patrilo. V týchto prípadoch sa to vždy odrazí na vašej peňaženke, čo určite nikoho nepoteší, avšak veľakrát stačí zmeniť len nesprávne šoférske návyky a pozitívny výsledok zníženej spotreby sa dostaví. Samotnú spotrebu auta ovplyvňuje viacero faktorov, či už je to výkon motora, spôsob jazdy alebo ďalšie príčiny, ktoré si v tomto článku priblížime a prinesieme pár rád, ako spotrebu zlepšiť.

Spôsob jazdy

Mnohí z vás máte svoj štýl jazdy. Niektorí jazdia podľa nálady, raz rýchlejšie inokedy zase pomalšie. Aj keď si to častokrát nechceme priznať, neúmerne vysoká spotreba je dôsledkom toho, že poriadne šliapeme na plynový pedál. Hlavným dôvodom môže byť stres z meškania, alebo podobné veci, ktoré ani nevnímame.

Radenie prevodových stupňov a otáčky motora

Dôležité je tiež samotné radenie prevodových stupňov.  Pri jazde v meste mnoho vodičov zbytočne jazdí na nižšom prevodovom stupni, ako by motor zniesol, čím zvyšujú svoju spotrebu. Pri dlhšej trase, kde dosahujete rovnomernú rýchlosť, by ste mali mať vždy zaradený, čo najvyšší možný prevodový stupeň. V prípade dnešných moderných vozidiel je dobré sa riadiť indikátorom ekonomického riadenia, ktorý vám odporúča, aký prevodový stupeň by ste mali zaradiť. Ak prechádzate z auta s benzínovým motorom na auto s naftovým motorom alebo benzínovým turbomotorom, indikátor vám pomôže odbúrať staré návyky radenia vo vyšších otáčkach pri atmosférickom benzínovom motore, ktoré sú pre turbomotory nevýhodou.

Radenie prevodových stupňov

Zahrievanie motora

Studený motor spotrebuje oveľa viac paliva ako zahriaty, preto sa niekedy pri kratších vzdialenostiach oplatí prejsť pešo. Problém nastáva hlavne v zimnom období. Určite mnohí z vás v zime naštartujete motor a následne sa pustíte do čistenia námrazy a snehu.  Z hľadiska životnosti a spotreby nie je vhodné zahrievať motor chodom na voľnobežné otáčky, preto je lepšie po naštartovaní auta hneď vyraziť a zahrievať motor primeraným štýlom jazdy bez vytáčania do vysokých otáčok.

Je všeobecne známe, že motor má najvyššiu účinnosť , keď sú otáčky v maxime krútiaceho momentu a vtedy dosahuje aj najnižšiu spotrebu paliva. Dnešných benzínové motory dosahujú maximum krútiaceho momentu približne už od 2500 otáčok za minútu, preto ne je vhodné motor vytáčať do vyšších otáčok z pohľadu spotreby paliva.

Brzdenie motorom a neutrál

Kto pri svojej jazde používa brzdenie motorom, vie čo robí. Pri brzdení motorom dochádza k zastaveniu prívodu paliva, takže pri dojazde na križovatku so zaradeným prevodovým stupňom bez nohy na plynovom pedáli šetríte palivo a znižujete jeho spotrebu. Brzdenie motorom sa odporúča využívať aj pri klesaniach, výrazne tým ušetríte. Ak je svah príliš mierny a vy zistíte, že strácate rýchlosť, použite neutrál. V tomto režime spotrebuje motor len palivo potrebné na voľnobežné otáčky.

Podhustené pneumatiky a odpor vzduchu

Možno si to ani neuvedomujete, ale stav vašich pneumatík výrazne ovplyvňuje vašu spotrebu.  Odborníci odporúčajú pravidelne pneumatiky kontrolovať, a to z viacerých dôvodov. Nízky tlak v pneumatikách, čiže menej nafúkané pneumatiky sa rýchlejšie opotrebujú a majú nižšiu nosnosť. Pri vyššej záťaži auta valivý odpor zvýši spotrebu a pneumatiky sa viac opotrebúvajú. Mäkké pneumatiky majú tiež horšie jazdné vlastnosti, preto aj kvôli bezpečnosti je dobré, ak ich stav pravidelne kontrolujete.

Na spotrebu vplýva aj odpor vzduchu, ktorý zvyčajne ovplyvňujú na streche „zabudnutý“ strešný nosič, alebo nosič na bicykle. V prípade, že tieto nosiče pravidelne nepoužívate a ich odmontovanie stále odkladáte je jasné, kam utekajú peniaze za nadspotrebu.

Elektronické systémy a výbava auta

V dnešných autách je klimatizácia, vyhrievané spätné zrkadlá, vyhrievané sedadlá, elektricky ovládané okná a ďalšie vymoženosti bežným štandardom. S využívaním čoraz viac elektroniky v autách sa zvyšuje aj riziko zlyhania niektorého z komponentov alebo dokonca celku, čo môže spôsobiť aj problémy spaľovacieho cyklu motora a v konečnom dôsledku ovplyvniť spotrebu vášho auta. Riešením je pravidelná diagnostika, ktorá dokáže odhaliť väčšinu problémov.

Vplyv klímy na spotrebu paliva

Spotreba tiež zodpovedá technickému stavu vozidla. Ak je v zlom technickom stave zvýšenú spotrebu zapríčiňujú napríklad zanesený vzduchový filter, olej s vysokou viskozitou v zimnom období, stav rozvodov a iné závady. Problémov a príčin, ktoré môžu byť dôvodom zvýšenej spotreby vášho auta je mnoho. V tomto článku sme vybrali tie najčastejšie príčiny, ktoré sú pomerne jednoducho riešiteľné, vďaka čomu dokážete znížiť spotrebu vášho auta.

Kategórie produktov

Kategórie

Archív